ΠΑΡΑΠΑΙΔΕΙΑ: Γιατί (;)

Είναι γεγονός ότι η παραπαιδεία είναι βαθιά ριζωμένη στη χώρα μας. Σύμφωνα με έρευνες, οι γονείς ξοδεύουν περίπου το 20% του οικογενειακού προϋπολογισμού για να αποκτήσουν τα παιδιά τους μια θέση στο πανεπιστήμιο και να γίνουν κάτοχοι συχνά απαξιωμένων πτυχίων, που θα τους χρησιμεύσουν ως διαβατήριο πολλές φορές για την ανεργία… Για όσους δεν έχουν ξανακούσει αυτήν την έννοια, η παραπαιδεία είναι η παιδεία που παρέχεται εκτός της επίσημα αναγνωρισμένης δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης, κυρίως τα επί πληρωμή ιδιαίτερα ή ομαδικά μαθήματα.

  Ποιες μπορεί να είναι οι αιτίες της παραπαιδείας; Η απάντηση στο ερώτημα αυτό δίνεται εύκολα, αν συλλογιστεί κανείς την υπέρμετρη εμμονή τόσο των γονιών, όσο και των μαθητών για πανεπιστημιακές σπουδές. Οι γονείς θέλοντας τα παιδιά τους να μορφωθούν και να αποκτήσουν ένα αξιόλογο επάγγελμα, που θα τους προσφέρει όχι μόνο καταξίωση αλλά και οικονομική ισχύ, τα ωθούν σε ενστερνισμό των απόψεών τους και συνεπώς στην επιθυμία για την εισαγωγή τους σε σχολές υψηλού κύρους. Αυτός ο στόχος επιδιώκεται να επιτευχθεί με τη συμβολή των ιδιαίτερων μαθημάτων.

Επιπλέον, το ανεπαρκές εκπαιδευτικό σύστημα έχει μεγάλο μέρος ευθύνης για την ανάπτυξη της παραπαιδείας. Πρώτα από όλα η ύλη των πανελλαδικών εξετάσεων είναι τόσο υπέρογκη, ώστε οι καθηγητές του σχολείου μετά βίας καταφέρνουν να τη διδάξουν, εξ αιτίας των διδακτέων ωρών που χάνονται. Γίνεται αντιληπτό όμως ότι οι μαθητές για να έχουν την επιθυμητή απόδοση στις εξετάσεις, αρμόζει να έχουν κάνει αρκετές φορές επανάληψη, και αυτό επιδιώκουν να το επιτύχουν συχνά με εξωσχολικά μαθήματα.

Τα κακογραμμένα σχολικά βιβλία είναι εξίσου ένας παράγοντας που οδηγεί στην παραπαιδεία. Τα βιβλία αυτά αρκετές φορές είναι δυσνόητα και δε γίνονται εύκολα κατανοητά από τους μαθητές. Επιπρόσθετα, μερικά από αυτά είναι παλιά και δεν έχουν εκσυγχρονιστεί. Προφανώς η επιλογή τους ως διδακτικών εγχειριδίων δε γίνεται πάντα με βάση τις ικανότητες ή τις ανάγκες των μαθητών, γεγονός που ωθεί αυτούς στην παραπαιδεία.

Στο ίδιο αποτέλεσμα οδηγεί τους μαθητές και ο μεγάλος ανταγωνισμός που αναπτύσσεται μεταξύ τους. Εξαιτίας αυτού, αισθάνονται αβεβαιότητα, και γι’ αυτό το λόγο κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα, ώστε να αποκτήσουν περισσότερες γνώσεις από τους μαθητές που αρκούνται στα μαθήματα του σχολείου. Με τον τρόπο αυτό θα αισθάνονται περισσότερη σιγουριά για την επιτυχία τους στις εισαγωγικές εξετάσεις.

Αυτοί είναι κάποιοι λόγοι για τους οποίους οι μαθητές κάνουν «ιδιαίτερα», τα οποία ακριβοπληρώνουν οι γονείς τους, με χρήματα από το υστέρημά τους. Όπως όμως αναγράφεται στο Σύνταγμα, η δωρεάν παιδεία είναι ένα δημόσιο αγαθό, που μπορεί να αποκτήσει ο καθένας. Μπορούμε άραγε να μιλάμε για δωρεάν παιδεία στις μέρες μας, όταν περισσότεροι από το 50% των μαθητών της Γ΄ λυκείου κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα;

Αγγελική Κόγιου Β΄1

Advertisements

Σχολιάστε

Filed under Εκπαίδευση

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s